Drop Down Articles

Expediţie cu caiace în Maramureş

AddThis Social Bookmark Button

Balázs, aprilie 2011

De mult ne-am propus să mergem în nordul a ţării. E foarte greu să găseşti descrieri sau filme despre pârâurile din acestă regiune, si putem să zicem liniştit că foarte puţini din România au vâslit în aceste zone. ( Deşi din stăinătate mulţi vin aici să vâslească)

De aceea m-am bucurat foarte mult, când Seba a început să organizeze această expediţie, şi m-am şi mirat, cât de mulţi s-au şi înscris, deşi era în aceeaşi weekend cu Paştele.

Aşadar sâmbătă dimineaţa am plecat şi noi cu Juergen Fischer, tabăra de bază era la Vişeul de Sus, unde ceilalţi şi-au montat deja corturile. Cam pe la ora 14 am ajuns şi noi acolo, dar fiindcă nu am găsit pe nimeni, am decis să mergem să ne uităm la pârâul Ruscova, care este la vreo 20 km de Vişeu, un pârâu cu un debit foarte mare, aproape cât Mureşul la Meştera. Aici eram deja ăn zona de graniţă cu Ucraina, totul era scris şi cu caractere chirilice, ne-am urcat cam 15 km pe vale, nu este un pârâu dificil, în general ww1-2 ( până unde am văzut-o noi ), şi am ajuns până la pârâul Repedea, un afluent al Ruscovei , despre care am auzit de la Koma, că ar fi de gradul 3-4. Avea un debit destul de mare, şi arăta super tare – am decis că mai bine vâslim pe asta , decât pe Ruscova.

Am urcat cu maşinile până unde am putut, dar drumul forestier e foarte distrus, aşa că am parcat maşinile, am luat caiacele pe spate, şi dai drumul, sus pe vale. Nu mergeam mult, cam 1.5 km , şi era evident, că va fi un loc destul de dificil, mai ales că sunt o grămadă de cascade/săritori/ trepte artificiale din beton, nudemult construite. Primul era sub un metru, după aceea de 2m, 4m, 4,5m, 4,5m , de 6m si tot aşa , un după alta, valea fiind foarte abruptă, cu astea încercau să mai încetinească apa, bineînţeles nici unul nu are scara de pesti. BRAVO APELE ROMÂNE, încă un pârâu distrus. Distanţa între aceste trepte e de aprox 150-200 m, iar peste unele dintre ele nu se poate trece, din cauza stâncilor şi lemnelor aduse de apă.

Cum urcam pevale, ne-am uitat foarte atent la fiecare cascadă, discutam pe care dintre ele le vom sări, şi am decis să incepem sub cel de 6m. Prima cascadă de 4,5m am ocolit-o, era plin de buşteni şi stânci, la a doua cascadă eu am ieşit cu coarda, să-l asigur pe Juergen , iar el venea foarte lejer, a sărit, un boof superb, şi deja zâmbea lângă mine. Cum l-am văzut, nu părea un lucru dificil de făcut, am prins şi eu curaj, aşa că era rândul meu să sar . E destul de dificil de descris ce am simţit în momentul acela, când pentru prima dată în viaţa mea încercam să cobor pe o cascadă, mai ales că totul se întâmplă aşa de repede, am văzut doar că trec cu viteză pragul cascadei, după care nu mai e nimic sub mine, o clipă şi deja simţeam apa cum mă aruncă în sus, un high brace şi am şi ajuns până la Juergen. Cred că el era mult mai fericit decât mine , că dacă făceam o prostie, eram amândoi într-o situaţie dificilă.

Între aceste cascade sunt nişte zone excelente, singura problemă e că trebuia să ne oprim înainteia fiecărei trepte, s-o verificăm îcă o dată. Erau unele pe care le-am ocolit fără discuţii, iar peste celelalte le-am sărit , şi mergeam până la maşini. Ne-am mai orpit ca să-l aşteptăm pe Miki, câinele lui Juergen, care alerga pe mal după noi, iar câteodată îl mai punea şi pe el pe caiac, şi aşa mergeam. S-ar putea merge chiar până în sat, singura problemă este gunoiul, care e peste tot, şi pe valea asta uitată de lume.

Ca şi în aproape fiecare excursie, iarăşi am uitat acasă camera foto,. Aşa că nu avem nici o poză despre această coborâre.

Duminică, Vişeu de Sus

Dimineaţa la ora 8:20 trebuie să fim la gara din Vişeu, pentru că azi mergem cu mocăniţa pe valea Vaserului!!

La gară era foarte multă lume, ansamblu folcloric, japonezi şi piţipoance, turişti străini şi de-ai noştri in papuci,ne-am intâlnit cu grupul de caiacişti din austria, pe care i-am văzut ieri. Ei s-au dus mai sus pe vale cu vreo 10 km, noi mergeam doar până la staţia Făina cam la 21 km de la gară. Locomotiva cu aburi, când a işit din fabrică, adică in 1910 , avea o viteză maximă de 19km-h , acum merge un pic mai lent, dar asa avem timp să admirăm peisajul. Pe valea Vaserului se poate urca şi cu maşina cam 10 km, e plină de pensiuni , dar partea mai frumoasă este in zona unde se ajunge doar cu trenuleţul, unde pe lângă pârâu abia încap şinele. Aici valea devine îngustă, cu stânci uriaşe apă azurie, pădurea ajunge chiar la apă...şi o grămadă de trepte artificiale facute din lemn, nu sunt mari, cca jumate de metru, dar sunt unele cu hidraulice destul de periculoase, mai ales când apa e mare. Aşa cum toată lumea se uită la apă, aud primul: cred că azi vom înota...

Deodată se opreşte trenul, un vagon a deraiat, toată lumea se dă jos din tren, încep sfaturile şi ideile bune, deşi localniciii se pricep foarte bine, o oră, şi totul e la loc. După ce am ajuns la Făina, am descărcat caiacele, şi începea echiparea: noi pregăteam caiacele,

ceilalţi umfleau bărcile luate de la Baumax, eram un grup foarte „mixt”, unii cu sandale, altii cu cizme de cauciuc...dar vremea era frumoasă, turiştii ne admirau, şi când a sosit ploaia torenţială, deja am plecat şi noi la drum. Noi doi cu Juergen mergeam în faţă, să avem timp să ne oprim după trepte ca să-i asigurăm pe ceilalţi, dar nu prea era nevoie,

doar o singură dată s-a răsturnat o barcă. Seba s-a răsturnat de două ori, s-a lovit la mână,

după care a venit pe os pe lângă noi. Prima porţiune a pârâului este în general de gradul 1-2, plus acele trepte, iar partea care ne+a surprins pe toţi era la vreo 200 metri de la locul unde am campat, o porţiune de vreo 50 m, pe care l-au şi botezat băieţii „cataract”- foarte strâmtă, plină de stânci, de gradul 3, locul ar fi ideal pentru slalom.

Luni.

Ne-am înţeles ca mergem pe Lăpuş, dar din păcate Juergen s-a dus acasă duminică seara, iar eu tuşeam toată noaptea, aşa că am decis să nu mă bag pe apă, şi am luat-o spre casă, dar printr-o rută ocolitoare: Borşa-Pasul Rotunda-Rodna Veche-Năsăud-Reghin, şi m-am uitat la câteva pârâuri pe care până acum nu le-am văzut.

Aşadar râurile pe care le-am văzut în Maramureş :

Sălăuţa: - între Romuli-Telciu

- grad de dif: ww 1-3

Cisla: grad de dif: ww 1-3 , mai sus de mină sunt nişte baraje distruse- x

(până unde se varsă în Vişeu la Borşa)

Vişeu: -între Borşa si vărsarea în Tisa

- grad de dif: zwc-ww2

Ruscova: până la vărsarea în Vişeu cam 22-26 km

- grad de dif: ww 1-2

Repedea: până la vărsarea în Ruscova cam 5-6 km, drum foarte rău

- grad de dif: ww 2-4 ( 5 şi x)

Vaser: aprox 30km

- grad de dif : Făina- Vişeu ww 1-2 ( 3)

Amonte de Făina: ww 2-3 ( 4)

Bistriţa Aurie: aprox 25 km până la Cârlibaba

Curs caiac ape repezi-Jiu
Dum Mai 28 @08:00 - 05:00PM

Înscriere la newsletter

Dacă doriţi să primiţi newslettere sau notificări despre reducerile noastre, puteţi să vă inscrieţi aici:

Mai multe fotografii

Alţii despre noi

Delia
2012-05-18, 15:56
A fost o experienta frumoasa..:d mersi.. sper sa ne revedem curand..

Parteneri

Magazin online de caiace si accessorii.

Închirieri

Închireri caiace, canoe, rachete de zăpadă, etc